Instytucją, do której mogą zwrócić się przedsiębiorcy jest urząd pracy. Jego zadaniem jest nie tylko rejestrowanie osób bezrobotnych, ale też wspieranie aktywizacji zawodowej i pomoc tym, którzy chcą rozpocząć działalność na własny rachunek. Aby otrzymać środki pomocowe, trzeba spełnić odpowiednie warunki i przejść procedurę wymaganą przez urząd pracy.
Wsparcie z PUP ma zawsze charakter publiczny, a warunki otrzymania dotacji, terminy i wymagane dokumenty zawsze są ogłaszane wcześniej na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej urzędu. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju ogłoszenia mają charakter lokalny i nie zdarzają się równocześnie we wszystkich miejscowościach w Polsce. Jeżeli więc chcemy starać się o pomoc z PUP, musimy śledzić informacje, które pojawiają się kilka razy w roku.
Wsparcie finansowe z urzędu pracy ma zazwyczaj charakter dotacji zwrotnej lub bezzwrotnej, którą przedsiębiorcy mogą przeznaczyć np. na zakup sprzętu biurowego, obsługę księgową i prawną, stworzenie nowego miejsca pracy, rozbudowę bądź przebranżowienie firmy. Należy pamiętać, że w żadnym wypadku takie środki nie mogą zostać przeznaczone na opłacenie składek ZUS, a niewłaściwe ich wykorzystanie powoduje konieczność zwrotu całej sumy wraz z odsetkami.
Dotacja na rozpoczęcie działalności pojawia się w urzędach co najmniej raz w roku. Jej maksymalna kwota wynosi 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia, co w 2021 roku stanowi 33 412,15 zł.
Aby otrzymać ten rodzaj wsparcia, należy:
W uzasadnieniu wniosku należy wskazać planowany termin podjęcia działalności, miejsce jej wykonywania, opisać charakter działalności, podać kod PKD, a w większości przypadków złożyć biznes plan uwzgledniający planowane działania i kosztorys niezbędnych dla firmy wydatków. Wniosek powinien również zawierać kwotę, którą chcemy otrzymać oraz proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu dotacji (poręczenie, weksel, zastaw).
Dotacja jest przyznawana w formie bezzwrotnej pod warunkiem, że przedsiębiorca utrzyma działalność co najmniej przez 1 rok. W przypadku likwidacji firmy, dotację należy zwrócić. Jeżeli jednak zawiesimy działalność, urząd nie upomni się o zwrot wsparcia.
Nowością wprowadzoną w 2021 roku jest brak wymogu nie prowadzenia działalności przez okres 12 miesięcy przed złożeniem wniosku. Jeżeli likwidacja poprzedniej firmy nastąpiła w trakcie trwania stanu pandemii, a nowa działalność różni się od poprzedniej, możemy złożyć do urzędu pracy wniosek o dofinansowanie.
Przedsiębiorcy, którzy już prowadzą działalność, również mogą liczyć na wsparcie finansowe. W tym przypadku urząd pracy pełni rolę pośrednika przy składaniu wniosków o dotacje z funduszy europejskich.
Obecnie możemy uzyskać wsparcie z UE związane ze spadkiem obrotów firmy spowodowanym pandemią. Nie są to te same środki, które przyznawane były w ramach Tarczy Antykryzysowej. O dofinansowanie możemy starać się, jeżeli spadek obrotów wyniesie:
Spadek obrotów obliczany jest na podstawie 2 kolejnych miesięcy wybranych przez wnioskodawcę z 2020 roku w zestawieniu z tymi samymi miesiącami z 2019 roku. Tę formę wsparcia możemy otrzymywać maksymalnie przez okres 3 miesięcy, a wnioski składamy do PUP właściwego dla miejsca prowadzenia działalności.
Należy również pamiętać, że otrzymanie dotacji zobowiązuje przedsiębiorcę do prowadzenia działalności przez okres, na który otrzymał pieniądze.