Pełna księgowość jest dedykowana przede wszystkim dużym dochodowym przedsiębiorstwom. Księgowość uproszczona (mała) sprawdza się w małych i średnich firmach, a także możesz z niej korzystać jako przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Pełna księgowość i mała księgowość różnią się bowiem zakresem obowiązków oraz szczegółowością prowadzonej dokumentacji.
… jest bardziej skomplikowana w porównaniu z księgowością małą. Decydując się na pełną księgowość powinieneś prowadzić pełne księgi rachunkowe, w tym księgę główną oraz księgi pomocnicze, dzienniki, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, a także tzw. inwentarz, czyli wykaz składników aktywów i pasywów. Do prowadzenia pełnej sprawozdawczości finansowej jest konieczna:
Jednocześnie jako przedsiębiorca masz pełny wgląd w obroty firmy. Dla prowadzenia pełnej księgowości będziesz musiał zatrudnić księgowego. Najlepiej więc skorzystaj z pomocy naszego Biura Rachunkowego NOWA.
… zwana też uproszczoną księgowością jest prostsza i mniej czasochłonna. Możesz z niej korzystać samodzielnie jako przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Doskonale sprawdza się też w małych lub średnich firmach, które rozliczają podatek na zasadach ogólnych lub liniowo.
Do jej prowadzenia konieczne są księgi przychodów i rozchodów (KPiR), na podstawie których są ewidencjonowane przychody i koszty w firmie. Mała księgowość jest również dla przedsiębiorców na ryczałcie ewidencjonowanym, a więc stosujący uproszczoną formę opodatkowania, gdzie podatki są naliczane od przychodów. Mogą też niej korzystać przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą karty podatkowej, a więc opłacający stałą kwotę podatku niezależną od wysokości przychodów.
W uproszczonej księgowości nie masz obowiązku sporządzania pełnych sprawozdań finansowych. Pomimo, że mała księgowość nie wymaga wielu formalności kadrowo-płacowych, musisz pamiętać o comiesięcznym regulowaniu składek ubezpieczeniowych.
Jeśli chcesz prowadzić małą – uproszczoną księgowość Twój roczny przychód nie może przekroczyć 2 mln euro. Już w przyszłym 2025 r. limit dla ksiąg rachunkowych zostanie podniesiony do 2,5 mln euro.