Zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach społecznych, za wypadek przy pracy uważa się „zdarzenie nagłe, związane z wykonywaną pracą, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć”.
Za wypadek przy pracy uznawane jest zdarzenie, które nastąpiło:
Wypadki przy pracy możemy sklasyfikować w trzech kategoriach:
Każdy wypadek przy pracy wymaga wyjaśnienia jego okoliczności i przyczyn. Dlatego należy zabezpieczyć miejsce zdarzenia, tak, by móc odtworzyć jego przebieg, wysłuchać poszkodowanego i świadków wypadku, sprawdzić stan maszyn i urządzeń, oraz zebrać dowody dotyczące zdarzenia.
Pracownik, który uległ wypadkowi, lub inne osoby, powinny niezwłocznie powiadomić pracodawcę o tym, co się stało, a pracodawca udzielić poszkodowanym niezbędnej pierwszej pomocy.
Obowiązkiem przedsiębiorcy, w którego firmie zdarzył się wypadek jest powołanie zespołu powypadkowego. W jego skład powinien wejść pracownik kierujący służbą BHP, społeczny inspektor pracy, sam pracodawca oraz przedstawiciel pracowników mający ukończony kurs BHP. Jeżeli zakład nie ma obowiązku posiadania służby BHP zespół powypadkowy tworzy właściciel firmy i specjalista zewnętrzny.
Wypadek w firmie należy również zgłosić odpowiednim organom. O ponownym uruchomieniu maszyn i wznowieniu pracy decyduje zaś społeczny inspektorat pracy.
Zespół powypadkowy bada okoliczności i przyczyny wypadku i wyciąga wnioski dotyczące ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, gdzie miał miejsce wypadek.
Rezultatem działań zespołu jest protokół powypadkowy, który musi być sporządzony w ciągu 14 dni od wypadku. Prawo do zapoznania się z jego treścią przed zatwierdzeniem ma poszkodowany lub jego rodzina.
Pracownik, który uległ wypadkowi ma prawo do dodatkowych świadczeń przyznawanych wtedy, gdy wypadek nie był spowodowany przez udowodnione naruszenie przepisów BHP, lub pod wpływem środków odurzających. Może on otrzymać: