Od tego roku, na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości, wprowadzone zostały nowe definicje – budynku i budowli. Dodatkowo opracowano też zupełnie nowe terminy, jak: „trwałe związanie z gruntem” czy „obiekt budowlany”.
Zmodyfikowane definicje m.in.: budynku, budowli, obiektu budowlanego, urządzenia technicznego, czy też robót budowlanych zajdziesz w Ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Stanowi to duże uproszczenie, ponieważ dotychczas, aby ustalić czy dany obiekt stanowi budowlę musiałeś przeanalizować całą ustawę Prawo budowlane.
Wśród zmian, które pojawiły się np. w definicji budynku, znajduje się zastrzeżenie, że nie jest on obiektem, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność. Tego rodzaju obiekt magazynowy, nawet jeśli posiada wszystkie cechy konstrukcyjne ujęte w definicji budynku, będzie opodatkowany jako budowla. Natomiast w nowej definicji budowli w Ustawie o podatkach i opłatach lokalnych znajduje się załącznik z listą kategorii obiektów stanowiących budowle oraz wskazuje, jakie rodzaje urządzeń podlegają opodatkowaniu wyłącznie od swoich części budowlanych lub fundamentów.
Nowe przepisy wydają się być bardziej przejrzyste, a jednocześnie służą rozszerzeniu zakresu opodatkowania majątku firmy. Musisz jednak pamiętać, że znajdujące się w Twoim posiadaniu obiekty mogą zostać zakwalifikowane inaczej niż dotychczas, co wpłynie na podstawę opodatkowania i wysokość podatku.
W związku z nowelizacją przepisów dotyczących zasady klasyfikacji budynków i budowli, masz możliwość złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na 2025 r. do 31 marca br. Później niż zazwyczaj, ponieważ dotychczas miałeś na to czas do 31 stycznia. W deklaracji DN-1 musisz bowiem uwzględnić zarówno zmiany wynikające z nowych definicji budynku oraz budowli, jak i zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2025 r., np. zmiany stawek podatku od nieruchomości określone przez radę gminy lub miasta.
Dłuższy czas na przygotowanie rozliczenia podatku od nieruchomości za 2025 r. będzie Ci z pewnością potrzebny na dokładne zinwentaryzowanie posiadanego majątku i porównanie go z nowymi definicjami budynku i budowli. Jeśli więc zamierzasz skorzystać z wydłużonego terminu, powinieneś do 31 stycznia br. złożyć pisemne zawiadomienie do właściwego organu samorządowego. Musisz też obliczyć i uiścić raty podatku w styczniu, lutym i marcu br. w oparciu o wysokość zobowiązania za 2024 r. Jeśli wpłaty będą za niskie, powinieneś je wyrównać zgodnie z wysokością podatku za 2025 r. do 31 marca br.