Jako pracodawca masz obowiązek wprowadzić w swojej firmie Pracownicze Plany Kapitałowe i finansować wpłaty podstawowe do PPK. Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) działają na zasadzie wspólnego oszczędzania na przyszłość, gdzie zarówno pracownik, pracodawca i państwo gromadzą środki finansowe na specjalnym rachunku.
Program długotrwałego oszczędzania w miejscu pracy – PPK ma na celu zgromadzenie dodatkowych oszczędności dla pracownika, kiedy zakończy już swoją aktywność zawodową. Do PPK pracownik zostaje zapisany automatycznie, chyba że złoży pisemne oświadczenie o rezygnacji z uczestnictwa.
Jako pracodawca wpłaty do PPK dokonujesz w wysokości 1,5 proc. wynagrodzenia brutto pracownika. Co więcej możesz dobrowolnie zwiększyć wpłatę nawet do 2,5 proc. Standardowo pracownik przekazuje 2 proc. swojego wynagrodzenia brutto na rachunek PPK. Ma też możliwość dobrowolnego zwiększenia tej wpłaty o dodatkowe 2 proc. Państwo natomiast przyznaje jednorazową wpłatę powitalną w wysokości 250 zł oraz coroczne dopłaty w wysokości 240 zł.
Jako pracodawca jesteś zobowiązany do wyboru instytucji finansowej prowadzącej PPK w firmie. W niej będą gromadzone oszczędności ulokowane na indywidualnym rachunku pracownika. Po zawarciu w jego imieniu umowy o prowadzenie PPK, pracownik powinien otrzymać numer rachunku oraz dane do logowania się. Może on bowiem monitorować stan swoich oszczędności oraz historię wpłat i inwestycji.
Instytucje finansowe zarządzające środkami zgromadzonymi w PPK, powinny je inwestować w różnorodne aktywa, takie jak: akcje, obligacje czy inne instrumenty finansowe. Powinny też regularnie informować o wynikach inwestycji oraz zmianach wartości zgromadzonych środków.
Pieniądze zgromadzone w PPK będą dostępne dla pracownika po osiągnięciu wieku emerytalnego. Może on jednak wycofać je wcześniej, np.: jeśli znajdzie się w trudnej sytuacji życiowej, ciężko zachorował czy też planuje zakup mieszkania. Wypłata oszczędności może być jednorazowa lub w ratach.
Pracownik musi jednak pamiętać, że wypłata nie obejmie całości zgromadzonych środków. Zostanie ona pomniejszona o:
Dzięki regularnym wpłatom oszczędności emerytalne pracownika mogą znacząco wzrosnąć. Pracownik zyskuje też wsparcie państwa, które oprócz wpłaty powitalnej dokonuje corocznych dopłat. Ponadto wpłaty na PPK są zwolnione z podatku dochodowego, co stanowi dodatkową korzyść finansową.
Jako pracodawca oferując w swojej firmie uczestnictwo w PPK, a więc dodatkowe wsparcie finansowe, możesz zwiększyć lojalności swoich pracowników, a także bardziej motywować ich do pracy. Oferując PPK w swojej firmie, możesz też zyskać lepszą reputację na rynku pracy jako pracodawcy dbający o przyszłość osób zatrudnionych.
Jeśli jako pracodawca nie zawrzesz w imieniu pracownika umowy o prowadzenie PPK, nie wcześniej niż po upływie 14 dni zatrudnienia i nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął mu 3-miesięczny okres zatrudnienia, pracownik stanie się uczestnikiem PPK z mocy prawa. Pamiętaj, że „niezapisanie” pracownika do PPK w terminie jest wykroczeniem i możesz zostać ukarany grzywną w wysokości od 1 tys. zł do 1 mln zł.