Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego wzmacnia zaufanie do firmy, pozwala na identyfikację i promocję produktów lub usług, buduje wizerunek firmy, a także gwarantuje wyłączność na rynku. Dodatkowo, każdej próbie rejestracji podobnego znaku towarowego można skutecznie przeciwdziałać.
Niezastrzeżony znak towarowy, szczególnie znanych firm, staje się łatwym łupem tzw. trolli. Po jego przechwyceniu i zarejestrowaniu, trolle próbują odsprzedać firmie przejętą nazwę, logo lub domenę, grożąc blokowaniem ich na rynku. A każda próba unieważnienia nieuczciwie uzyskanego prawa do „nieswojej” marki w Urzędzie Patentowym lub sądzie, to długi, trwający wiele miesięcy proces.
Dlatego wchodząc na rynek warto zastrzec markę własnej firmy, rejestrując ją w Urzędzie Patentowym. Można tego dokonać po wcześniejszej weryfikacji, czy podobna nazwa, logo lub domena firmy nie są już chronione prawem patentowym.
Zarejestrowany znak towarowy chroniony jest prawem przez 10 lat. Po tym czasie nie należy zapomnieć o systematycznym przedłużaniu na kolejne dekady, inaczej prawo do własnej marki wygaśnie.
Firma, która wcześniej zastrzegła podobny lub identyczny znak towarowy, może domagać się od konkurencji powstrzymania się od rejestracji lub unieważnienia nazwy, logo lub domeny. Ponadto rejestracja tego samego logo może naruszać prawa autorskie, jeśli przedsiębiorca wcześniej zawarł stosowną umowę z grafikiem, który wykonał znak towarowy. Posiadając prawa do własnej marki można skutecznie przeciwdziałać kradzieży znaku towarowego i dochodzić roszczeń.
Pomocna może być współpraca z rzecznikiem patentowym, który zweryfikuje, czy już nie została zastrzeżona marka firmy. I czy nie naruszono zarejestrowanych, a nawet niezarejestrowanych znaków towarowych, które Urząd Patentowy może chronić lokalnie. Doradzi, co można zmienić np. w nazwie lub logo, aby odróżniały się od zastrzeżonych znaków towarowych.
Jeśli znak towarowy został unieważniony oznacza to, że stosująca go firma nigdy nie uzyskała prawa do ochrony swojej marki. Unieważnienie powoduje bowiem usunięcie rejestracji z rejestru znaków towarowych z mocą wsteczną.
Powodem unieważnienia (bezwzględnego lub względnego) znaku towarowego może być np. brak charakteru odróżniającego lub jego forma wyłącznie opisowa; zgłoszenie w złej wierze – z naruszeniem prawa lub dla uzyskania korzyści majątkowych, np. przez trolla patentowego; naruszenie wcześniejszych praw osobistych i majątkowych (prawa do nazwy lub nazwiska, prawa do wizerunku, prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej) czy też wcześniejszy podobny lub identyczny znak towarowy.
Inaczej jest w sytuacji wygaszenia prawa do znaku towarowego, co może nastąpić w konsekwencji nieprzedłużenia jego ochrony. Inną przyczyną może być złożenie wniosku o wygaszenie ochrony w Urzędzie Patentowym. Zdarza się to, jeśli znak towarowy nie był używany przez pięć lat po rejestracji przez firmę, ale też, jeśli stał się nazwą zwyczajową dla produktów lub usług, np. irys lub krówka – nazwy cukierków, a zastrzegający nic nie zrobił, aby to zmienić.
Wniosek o wygaszenie prawa do znaku towarowego może złożyć każdy, zwłaszcza przedsiębiorcy, których naruszone zostały prawa do jego ochrony. Warunkiem przy składaniu wniosku jest wniesienie opłaty. W przypadku rejestracji w Urzędzie Patentowym (UPRP) wynosi ona 1000 zł, a w przypadku znaku zastrzeżonego w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) – 630 euro