Realizację ciekawych pomysłów na nowatorski biznes często uniemożliwiają skomplikowane formalności i przepisy podatkowe, a przede wszystkim ograniczony kapitał szczególnie młodych przedsiębiorców.
Rozwiązaniem może być start-up, który jest rodzajem przedsiębiorstwa stworzonego do rozwijania konkretnego modelu biznesowego. To właśnie dzięki start-upowi młody biznesmen może pozyskiwać nowe rynki dla swojego projektu, a tym samym rozwinąć swój biznes bez wysokich nakładów finansowych. Warunkiem start-upu jest jednak świeżość i nowatorskość przedsięwzięcia, a także krótki czas, w którym powinien przynieść biznesowy sukces swojemu twórcy.
Być może dlatego dotychczas start-upy były związane głównie z prężnie rozwijającymi się branżami technologicznymi lub informatycznymi. Nie oznacza to jednak, że nie sprawdza się w innych dziedzinach. Przykładem mogą być rozpoczynające działalność jako start-upy, a obecnie odnoszące sukcesy: Facebook, Twitter, Glovo czy Vinted.
Start-up, który charakteryzować powinien się niezależnością, innowacyjnością, potencjałem szybkiego wzrostu i krótką historią działalności na rynku, rodzi jednak duże ryzyko finansowe.
Dlatego młody przedsiębiorca zanim zdecyduje się urzeczywistnić swój projekt, powinien zweryfikować, czy jest on wystarczająco innowacyjny i czy jest na niego konkretne zapotrzebowanie. Pomocny w takiej ocenie może być m.in. Internet lub konsultant ds. start-upów. Należy też pamiętać, że w „ryzykowny” start-up, nie wolno inwestować wszystkich oszczędności życia, aby – w razie niepowodzenia inwestycji – nie narazić się na duże straty.
Na założenie start-upu młody przedsiębiorca nie potrzebuje doświadczenia czy kapitału początkowego, którego zwykle – ze względu na młody wiek – nie zdołał zgromadzić. Dla utworzenia start-upu konieczny jest jednak wniosek i biznesplan, a czasem wkład własny. Finanse na utworzenie start-upu może pozyskać z dotacji, pożyczek, kredytów, poręczeń finansowych na preferencyjnych warunkach, a także z programów inkubacyjnych, funduszy VC (CofounderZone) oraz rządowych inicjatyw dla start-upów.
Projekty start-upów są dostępne na platformach crowdfundingowych: Beesfund.pl, FindFunds.pl, CrowdWay.pl i CrowdAngels.pl. Finansowanie star-upów np. za pośrednictwem crowdfundingu może mieć charakter nieodpłatnego sponsoringu, a czasem finansujący może zostać udziałowcem w spółce lub projekcie. Każdy start-up może pozyskać w ten sposób maksymalnie 1 mln euro, a więc ok. 4 mln zł.
Start-up stwarza szansę kreatywnym młodym przedsiębiorcom na rozwój swojego biznesu oraz umożliwia zdobycie doświadczenia bez dużych nakładów finansowych. Dla firm sponsorujących zaś start-up, to świetny pomysł na przyszłą działalność gospodarczą. Istnieje wiele instytucji gotowych sfinansować kreatywne pomysły, zaoferować pomoc i udzielić specjalistycznych porad, a także udostępnić narzędzia marketingowe ułatwiające promocję i wprowadzenie projektu na rynek.