Społeczna Odpowiedzialność Biznesu…… to strategia zarządzania, na której korzysta nie tylko naturalne środowisko i pracownicy, ale też wprowadzająca ją w życie firma. I nie dotyczy wyłącznie dużych przedsiębiorstw czy korporacji. W interesie małych i średnich firm jest bowiem dbałość o lokalne środowisko i jego społeczność, wśród której żyją pracownicy i ich rodziny.
W ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu podejmowane są działania, które przekładają się również na realne korzyści związane z rozwojem ekonomicznym firmy, a także wzrostem jej konkurencyjności. Strategia CSR, czyli z ang. Corporate Social Responsibility, to nic innego jak bycie społecznie odpowiedzialnym, a co za tym idzie poszukiwanie takich rozwiązań, które w perspektywie pozwolą na kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju ekonomicznego i społecznego.
Strategię CSR firma może wdrożyć dobrowolnie, wybierając najkorzystniejsze dla jej działalności gospodarczej lub usługowej, a także pracowników i całej lokalnej społeczności rozwiązania, np.:
Strategia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu przekłada się na realne korzyści dla firmy. W porównaniu z konkurencją niestosującą CSR, odpowiedzialne firmy dzięki właściwemu zarządzaniu, uzyskują dobre wyniki finansowe, budują swój pozytywny wizerunek oraz tworzą dobre relacja z klientami i otoczeniem. Działania zaś na rzecz lokalnej społeczności, poprzez włączanie się w inwestycje i programy społeczne, pomagają trwale zaistnieć w miejscowym środowisku i pozyskać zaufanie władz samorządowych i mieszkańców. Dobrze zarządzana i godna zaufania firma, staje się też atrakcyjnym miejscem pracy dla najlepszych pracowników. Co więcej, CSR pozwala na podniesienie poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy, ogranicza negatywny wpływ firmy na środowisko oraz podnosi świadomość ekologiczną swoich klientów i lokalnych konsumentów.
Wiedzę na temat Społecznej Odpowiedzialności Biznesu porządkuje norma ISO 26000, opublikowana w 2010 r. przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ISO). Wyróżnia ona następujące obszary społecznej odpowiedzialności biznesu: 1. ład organizacyjny, 2. prawa człowieka, 3. stosunki pracy, 4. środowisko, 5. uczciwe praktyki rynkowe, 6. relacje z konsumentami, 7. zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Norma ISO 26000 nie ma formy certyfikacji, zawiera jednak cenne wskazówki dla organizacji, w tym również dla przedsiębiorstw, bez konieczności ich wdrożenia.