Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zatrudniony w Twojej firmie pracownik lub pracownicy na etacie, jednocześnie wykonywali pracę na podstawie umowy zlecenia. Przepisy nie zabraniają podejmowania kilku prac zarobkowych, a praca może być świadczona także na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli Twój pracownik lub pracownicy są zatrudnieni na etacie i jednocześnie wykonują pracę na podstawie umowy zlecenia, to składki na ubezpieczenia społeczne są opłacane z tytułu umowy o pracę. W przypadku umowy zlecenia, składki na ubezpieczenia społeczne są obowiązkowe tylko wtedy, gdy wynagrodzenie z umowy o pracę jest niższe od minimalnego wynagrodzenia. Jeśli natomiast wynagrodzenie z umowy o pracę jest równe co najmniej najniższej pensji, wówczas z tytułu zlecenia konieczne będzie opłacanie jedynie składki zdrowotnej.
Jeśli Twój pracownik lub pracownicy zatrudnieni jednocześnie na umowę o pracę i umowę zlecenie podlegają wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, mogą dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Wtenczas jednak nie powinni opłacać składki na ubezpieczenie chorobowe. Ponieważ w razie choroby nie mogą otrzymać zasiłku chorobowego z dwóch tytułów ubezpieczeń.
W przypadku gdy zatrudniasz pracownika lub pracowników na etacie i na umowę zlecenie, powinieneś pobierać zaliczki na podatek dochodowy również od wynagrodzeń z umowy zlecenia. Wynagrodzenie z tego tytułu jest bowiem opodatkowane na takich samych zasadach, jak wynagrodzenie z umowy o pracę. A przy wyliczeniu podatku możesz odliczyć koszty uzyskania przychodu z każdego stosunku pracy osobno.
Jako pracodawca zatrudniający pracownika lub pracowników na umowę o pracę i umowę zlecenie nie możesz naruszyć przepisów o czasie pracy oraz o wynagrodzeniu w godzinach nadliczbowych.
Umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną i zazwyczaj dotyczy wykonania określonego zadania lub serii zadań. Pozwala na większą elastyczność w zakresie miejsca i godzin pracy. Nie ma też ograniczeń co do czasu trwania umowy zlecenia, więc teoretycznie możesz ją zawrzeć z pracownikiem lub pracownikami na dłuższy okres, a nawet na stałe. Zwykle jednak jest zawierana na czas określony, związany z realizacją konkretnego zadania lub serii zadań.
Umowa zlecenie nie daje takich samych praw, jak umowa o pracę, np. w zakresie: urlopów, ochrony przed zwolnieniem czy świadczeń socjalnych. Jeśli więc praca ma charakter stały i ciągły, bardziej odpowiednia dla pracownika będzie umowa o pracę. Może też być korzystniejsza dla Ciebie jako pracodawcy, ponieważ Twój pracownik lub pracownicy na etacie, zatrudnieni również na umowę zlecenie, zobowiązują się do starannego wykonania zleconego zadania lub serii zadań, ale nie ponoszą odpowiedzialności za ich rezultaty – chyba, że umowa stanowi inaczej.
Dlatego jako pracodawca nie zawsze musisz podpisywać z pracownikiem lub pracownikami dwóch odrębnych umów. Możesz np. w ramach jednej umowy określić dwa stanowiska pracy. Dzięki temu masz mniej obowiązków niż w przypadku zawarcia umowy o pracę i umowy zlecenia równocześnie.
Podpisanie dwóch umów będzie natomiast konieczne w sytuacji, kiedy np. pracownika lub pracowników zatrudniasz na stanowiskach, na których obowiązują różne przepisy o czasie pracy lub może nastąpić przekroczenie pełnego etatu.