Tzw. oczywista pomyłka nie jest zdefiniowana w przepisach, jednak zgodnie z interpretacją organów skarbowych za taką uznaje się pomyłkę, która występuje w momencie sprzedaży lub bezpośrednio po niej. Może być to np. omyłkowe wpisanie do paragonu produktu, który nie został sprzedany lub błędna ewidencja stawki podatku. Oczywista pomyłka jest więc łatwa do zauważenia i jest rozumiana jako niedokładność w fiskalizacji sprzedaży.
Jeżeli paragon został błędnie wystawiony, nie należy go wydawać klientowi. W takiej sytuacji powtórnie fiskalizujemy sprzedaż i klientowi przekazujemy poprawny.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji oczywistych pomyłek. Powinna ona zawierać:
Ewidencję należy prowadzić w takich okresach czasu, w jakich księgowany jest przychód z kasy fiskalnej. Przy rozliczeniu, najczęściej w okresach miesięcznych należy pomniejszyć przychód z KPiR i VAT należny wynikający z błędnie wystawionego paragonu.